Ślub to nie tylko wyjątkowe wydarzenie w życiu dwojga zakochanych w sobie ludzi, ale też okazja do otrzymania licznych prezentów, w tym także tych finansowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że pieniądze otrzymane od bliskich, w świetle prawa przyjmują rolę darowizn, co może oznaczać konieczność odprowadzenia od nich stosownego podatku. W artykule odpowiadamy, czy trzeba płacić podatek od prezentów ślubnych i jak wygląda sytuacja, gdy prezent pochodzi od naszych najbliższych.
Czy od prezentów ślubnych płaci się podatek?
Jak już zdążyliśmy nadmienić, prezenty finansowe otrzymane z okazji ślubu, w większości są traktowane jako darowizny, a te zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn, podlegają obowiązkowi podatkowemu, jeśli przekraczają określoną wartość. Nie oznacza to jednak, że każda para młoda automatycznie musi płacić podatek od otrzymanych prezentów. Duże znaczenie ma to, od kogo pochodzi prezent, jaka jest jego wartość oraz czy młoda para dopełniła wymaganych formalności.
Prezent ślubny od rodziców podatek – Jak to wygląda w praktyce?
Prawo przewiduje zwolnienie z podatku dla darowizn otrzymanych od najbliższej rodziny, między innymi rodziców, dziadków czy rodzeństwa, pod warunkiem, że zgłoszenie takiego prezentu nastąpi w ciągu 6 miesięcy od momentu jego faktycznego otrzymania. W przypadku prezentu w formie gotówki, konieczne jest również udokumentowanie przekazania pieniędzy, na przykład przelewem bankowym. Jeżeli te warunki zostaną spełnione, młoda para może cieszyć się prezentem bez obciążenia podatkowego.
Trochę inaczej wygląda to w przypadku prezentów od dalszych krewnych albo od znajomych. Tutaj dopuszczalne kwoty, które nie wymagają odprowadzenia podatku, są niższe. Więc nawet zwykła koperta z większą gotówką może wymagać zgłoszenia. Mimo że nie zawsze jest to odpowiednio kontrolowane, warto zdawać sobie sprawę z takiego obowiązku.
Kwoty wolne od podatku – Jakie są limity?
Warto wiedzieć, że limity kwot, od których darowizna podlega opodatkowaniu, zależą od grupy podatkowej, do której należy darczyńca. Ustawa wyróżnia aktualnie trzy główne grupy podatkowe.
Do pierwszej należą najbliżsi, na przykład rodzice, dzieci, małżonek, do drugiej dalsza rodzina, jak wujostwo, kuzynostwo, a do trzeciej osoby niespokrewnione. Limit dla grupy pierwszej to obecnie 36 120 zł w ciągu 5 lat od jednej osoby, jeśli nie zgłaszamy darowizny. Po jego przekroczeniu ową darowiznę należy zgłosić i zapłacić od niej stosowny podatek.
Jak zgłosić darowiznę do Urzędu Skarbowego?
Aby skorzystać ze zwolnienia podatkowego, należy wypełnić formularz SD-Z2 i złożyć go w odpowiednim Urzędzie Skarbowym w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania darowizny. W przypadku prezentów finansowych obowiązkowo trzeba także przedstawić dowód ich przekazania w formie przelewu lub innego potwierdzenia bezgotówkowego transferu. Tylko wtedy możliwe jest pełne zwolnienie z podatku.
Co zrobić, gdy urząd dowie się o braku zgłoszenia darowizny?
Warto pamiętać, że Urząd Skarbowy może skontrolować otrzymanie darowizn, zwłaszcza jeśli pojawią się one w dokumentach związanych z zakupem nieruchomości, rejestracją pojazdu lub innymi czynnościami wymagającymi wykazania źródła pozyskanych środków. Jeśli okaże się, że darowizna nie została zgłoszona, a powinna była, można się spodziewać sankcji – nie tylko podatku, ale również odsetek i ewentualnych kosztów karnych.
Dlatego mimo że ślub to czas radości, dobrze jest choć na chwilę pochylić się nad formalnościami związanymi z prezentami. Dzięki temu unikniemy stresujących sytuacji w przyszłości i będziemy mogli w pełni cieszyć się nowym etapem życia.