Eliza Tworek|

Czym jest chargeback? Jakie daje korzyści? Podpowiadamy

Czym jest chargeback

Chargeback to usługa pozwalająca na zwrot środków za płatności wykonane kartą. Jest pomocna zwłaszcza w sytuacji kiedy zapłaciłeś za daną usługę czy też produkt, ale nie spełnił on Twoich oczekiwań bądź zostałeś oszukany. Z usługi chargeback możesz korzystać zarówno przy zakupach online jak i tych wykonanych stacjonarnie. Z artykułu dowiesz się czym jest usługa chargeback oraz w jakich sytuacjach jest dostępna. 

Chargeback – co to jest i jak działa?

Chargeback (obciążenie zwrotne) to usługa polegająca na zwrocie kosztów za transakcję przy użyciu karty płatniczej. Ma ona na celu uchronić konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami czy też po prostu błędami systemu bankowego. Chargeback możemy określić jako reklamację danej operacji, wykonaną za pomocą  karty płatniczej. Skorzystać z niej może klient banku, który w swojej ofercie posiada taką usługę. Dotyczy ona kart Visa bądź Mastercard. Usługa chargeback może nastąpić w konkretnych przypadkach. Są to między innymi: 

  • transakcje kartą, których nie zatwierdziłeś;
  • sytuacje, w których nie dostałeś zakupionego towaru;
  • sytuacje, w których zakupiony produkt, nie jest zgodny z opisem;
  • sytuacje, w których nie otrzymałeś środków pieniężnych, pomimo zwrotu towaru, za który zapłaciłeś kartą;
  • płatności kartą, które zostały zaksięgowane podwójnie;
  • zaksięgowanie niewłaściwej kwoty na danej karcie;
  • sytuacje, w których dany sprzedawca, nie wywiązał się z danej usługi, za którą zapłaciłeś;
  • wszelkiego typu oszustwa i wyłudzenia związane z kartą;
  • bankomat nie wypłacił żądanej kwoty przez klienta;
  • płatność została rozliczona w innej walucie. 

Chargeback – procedura krok po kroku

Jak cofnąć transakcję kartą płatniczą w systemie chargeback? Znając już termin usługi, warto przejść do samej procedury zgłoszenia reklamacji. W poniższym akapicie przedstawimy krok po kroku, jak należy to wykonać. 

  1. Zgłoś do banku reklamację transakcji. Możesz zrobić to osobiście lub online. 
  2. W dalszym etapie bank skontaktuje się z centrum autoryzacji i rozliczeń. 
  3. Dalej, centrum autoryzacji poinformuje sprzedawcę o procedurze chargeback. 
  4. Na tym etapie, sprzedawca musi zaakceptować bądź odrzucić w ciągu 7 dni, daną reklamację. Ponadto jest on zobligowany do tego, aby w przypadku odrzucenia, przedstawić dokumenty świadczące o niesłuszności podjęcia takiej decyzji. Po upływie 7 dni, sprzedawca ma obowiązek nie tylko zwrócić środki, ale i pokryć koszty związane z całą procedurą. 
  5. W dalszym kroku, centrum po uzyskaniu informacji zwrotnej od sprzedawcy, poinformuje bank o przebiegu. 
  6. Dalej, bank wróci z informacją do klienta, celem przedstawienia uzgodnień. 
  7. Jeżeli zgłoszenie chargeback było zasadne, wówczas sprzedawca dokona zwrotu na kartę. Cała procedura zwrotu trwa od około 45 do 60 dni. 

Chargeback – ile czasu na dokonanie zgłoszenia? 

Po dokonaniu danego zakupu, usługi bądź przedmiotu, nie zawsze jesteśmy w stanie szybko zorientować się co do samych intencji sprzedającego czy ocenienia jakości danego produktu. Tym samym trudno sprawnie jest, stwierdzić oszustwo czy też pojawiające się nieprawidłowości. Na szczęście, złożenie chargeback w takim przypadku może nastąpić nawet po upływie od 45 dni do 540 od wykonania takiego zakupu. Zazwyczaj jest to jednak około 120 dni. 

BLIK – chargeback czy ta procedura obowiązuje? 

Chargeback dotyczy tylko i wyłącznie transakcji związanych z kartami kredytowymi, przedpłaconymi bądź debetowymi. Dlatego też, nie obowiązuje ona w przypadku płatności BLIK.

Jak cofnąć transakcję kartą płatniczą? Jakie informacje należy zawrzeć w zgłoszeniu chargeback? 

Chargeback to dobre narzędzie, w sytuacji kiedy nie mamy możliwości porozumienia się ze sprzedawcą. Zgłoszenie chargeback, musi być odpowiednio uargumentowane oraz posiadać niezbędne informacje. Są to między innymi: 

  • Imię oraz nazwisko właściciela danej karty;
  • numer karty płatniczej;
  • datę oraz godzinę wykonanej płatności za usługę czy też produkt;
  • wskazanie podmiotu, który zaakceptował transakcję;
  • wskazanie lokalizacji bankomatu czy terminalu, w którym została przeprowadzona dana transakcja;
  • konkretna kwota i waluta dokonanej płatności;
  • powód, dla którego decydujemy się o wniesienie reklamacji;
  • informacje odnośnie tego czy w danym momencie jesteśmy posiadaczami karty czy też może została ona skradziona bądź zgubiona.

Chargeback to usługa chroniąca przed nieuczciwymi sprzedawcami czy też błędnymi procedurami bankowymi. Dzięki niej możemy w łatwiejszy sposób odzyskać pobrane pieniądze. Chargeback dotyczy tylko transakcji związanych z kartami debetowymi, kredytowymi oraz płatniczymi. System ten nie obowiązuje w przypadku BLIK.

Jak przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.