Eliza Tworek|

Wysłałeś pieniądze, ale odbiorca ich nie otrzymał? Sprawdź dlaczego przelew nie dotarł

Wysłałeś pieniądze

Wykonałeś przelew, ale pieniądze nie wpłynęły na konto odbiorcy.  Dlaczego? Z artykułu dowiesz się jakie mogą być tego przyczyny i co należy zrobić w takiej sytuacji. 

Przyczyny braku realizacji przelewu w wyznaczonym terminie

Przesyłanie pieniędzy za pośrednictwem bankowości internetowej jest bardzo popularne i skuteczne. Niestety zdarza się, że “niezawodność systemu” zawodzi, a przelew nie dociera na czas lub wcale. Co wtedy? Należy znaleźć przyczynę braku realizacji operacji. Może być to spowodowane między innymi poprzez:

  • Błędne dane odbiorcy. To jedna z częstszych przyczyn braku realizacji przelewu. Błąd może być związany z numerem konta, nazwiskiem odbiorcy czy na przykład adresem danego banku. Brak zgodności, może skutkować odrzuceniem przelewu. 
  • Problemy techniczne po stronie banku. Powodem takiej sytuacji może być awaria bądź aktualizacja. Wówczas, konieczne jest zlecenie ponownego transferu. 
  • Brak potwierdzenia autoryzacji przelewu. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy dana osoba rozpocznie wykonanie przelewu, ale zapomni go potwierdzić. Na przykład w aplikacji bankowej. 
  • Weryfikacja w ramach procedur AML. System AML obowiązuje na całym świecie i przeciwdziała “praniu pieniędzy”. Jeżeli dany przelew zostanie określony jako podejrzany, wówczas bank automatycznie wstrzymuje transakcję. W takich przypadkach, niezbędne jest wyjaśnienie przyczyny i dostarczenie dodatkowych dokumentów. 
  • Wykonanie przelewu poza sesjami ELIXIR. Zlecenie wykonania przelewu, poza wyznaczonymi sesjami bankowymi, może skutkować późniejszym dotarciem środków na konto odbiorcy. 

            Dowiedz się, od czego zależny jest termin realizacji przelewu

Czy można cofnąć przelew bankowy?

Pomyłki podczas wpisywania numeru konta, danych odbiorcy czy też samej kwoty – niestety zdarzają się. Jak zatem cofnąć przelew? Czy jest to możliwe? Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Sprawdź poszczególne przypadki. 

  • Przelew ELIXIR. Z zasady, standardowy przelew może zostać cofnięty, bez większych problemów. O ile zareagujemy sprawnie. W tym celu należy skontaktować się z bankiem. 
  • Przelew natychmiastowy. W tym przypadku, kontakt z oddziałem banku, może okazać się niewystarczający, a sama procedura cofnięcia – nie do zrealizowania. Wówczas najlepiej skontaktować się z odbiorcą przelewu. Sytuacja ma się podobnie w przypadku przelewów wewnętrznych w obrębie danego banku. 
  • Przelew z datą przyszłą. Jest najprostszy do cofnięcia. Czasem, wystarczy anulować przelew bezpośrednio w bankowości internetowej bądź mobilnej. 

Pomyłka przy przelewie? Zobacz jak anulować przelew

Jeżeli wykorzystaliśmy wszystkie powyższe warianty i jesteśmy zmuszeni do zgłoszenia błędnego zlecenia płatniczego, wówczas ważne jest to, aby niezwłocznie przekazać informację o tym do danego banku. Można wykonać to w następujący sposób. 

  • Kontakt telefoniczny z bankiem. Należy jednak pamiętać, że nie każdy bank zezwala na anulowanie przelewu poprzez rozmowę telefoniczną. 
  • Wizyta osobista w banku. Jest to najbardziej czasochłonna metoda, ale z drugiej strony pewna i dająca gwarancję realizacji. 
  • Anulowanie przelewu przez bankowość elektroniczną. Można zrealizować to samodzielnie lub przy pomocy konsultanta. 

W niektórych placówkach bankowych, w sytuacjach wyjątkowych cofnięcie przelewu, może być zrealizowane dopiero po podpisaniu określonego dokumentu. 

Jak cofnąć BLIK ? Czy da się to zrobić?

O ile cofnięcie tradycyjnego przelewu wydaje się być proste, a same procedury znane, o tyle w przypadku BLIK może być to niejasne. System BLIK to w obecnych czasach jedna z najszybszych metod płatności. Ma to swoje plusy, ale i minusy. Zwłaszcza jeżeli wykonamy błąd. Przelana przez nas kwota, znajdzie się u odbiorcy w przeciągu kilku minut, a nierzadko nawet wcześniej. Dlatego też, nie można cofnąć całej procedury. Nie oznacza to jednak, że nie da się zrobić nic. Poniżej 3 kroki, jakie można wykonać, celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Oto i one:

Błędny blik? Sprawdź co zrobić

  • Bezpośredni kontakt z odbiorcą. Oczywiście nie we wszystkich przypadkach, będziemy mieli gwarancję odzyskania danej kwoty, ale jest to zarazem najprostsza metoda. 
  • Kiedy dana osoba, nie będzie chciała rozwiązać sprawy polubownie, wówczas możemy skontaktować się z bankiem, który obsługiwał operację blik i złożyć pisemną reklamację. 
  • Jeżeli obie metody, nie poskutkują, pozostaje nam rozstrzygnięcie sprawy sądowo. 

PayPal – czy można cofnąć przelew z rachunku bankowego? 

System PayPal umożliwia nam jeszcze szybsze płatności za zakupy w sieci. Plusem serwisu jest to, że przekazane pieniądze są rejestrowane zaraz po zapłaceniu, a samą płatność można potwierdzić jednym kliknięciem. Oczywiście niesie to za sobą szereg zalet, ale i może wiązać się z pewnymi problemami. Zwłaszcza wtedy, gdy popełnimy błąd podczas realizacji przelewu. Niestety, po autoryzacji przelewu z rachunku bankowego na konto PayPal, nie możemy go anulować. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie bezpośredni kontakt z odbiorcą przelewu. Jeżeli rozwiązanie polubowne ze sprzedawcą nie jest możliwe, wówczas możesz wykonać to za pośrednictwem, serwisu PayPal. 

Realizacja przelewu wymaga skupienia i poświęcenia odrobiny czasu. Chociaż wiele banków wprowadza udogodnienia i coraz lepsze systemy zabezpieczeń, to jednak warto być skrupulatnym przy wysyłaniu pieniędzy. Przed zatwierdzeniem przelewu należy upewnić się, że wszelkie dane odbiorcy oraz kwota są zgodne. W przypadku błędu, w wielu sytuacjach możesz cofnąć całą procedurę samodzielnie lub z pomocą pracownika banku. Czasem jednak, nie będzie to możliwe. Wówczas należy skontaktować się bezpośrednio z odbiorcą przelewu.

Jak przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.