Gdy telefon dzwoni w ciągu dnia i nocy, a listy z wezwaniem do zapłaty zaległych długów gromadzą się na biurku, to znak, że firma windykacyjna może przekroczyć granice. Ale czy wiesz, co zrobić, gdy windykator nadużywa zasad? Nasz przewodnik dla konsumentów pokaże Ci, jak zgłosić nękanie przez firmę windykacyjną, by chronić swoje prawa i uniknąć niepotrzebnego stresu.
Skarga na firmę windykacyjną – co to jest?
Zgłoszenie skargi na firmę windykacyjną stanowi oficjalną procedurę informowania organów prawnych o nadużyciach popełnionych przez przedstawicieli windykacji. Wielu konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że firmy windykacyjne są podmiotami prywatnymi pozbawionymi specjalnych uprawnień. W wyniku tej nieświadomości, niektórzy windykatorzy nadużywają swojej pozycji, łamiąc przepisy, w celu nakłonienia dłużnika do uregulowania zadłużenia. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości w działaniach windykatorów, dłużnik powinien niezwłocznie złożyć skargę na firmę windykacyjną.
Kto może złożyć skargę na firmę windykacyjną?
Osoby, które padły ofiarą nadużyć ze strony pracowników firmy windykacyjnej, mają prawo złożyć skargę na tę instytucję. Warto zauważyć, że windykatorzy nie mają specjalnych przywilejów, jakie posiada policja czy komornik. W przypadku podejrzeń o niewłaściwe traktowanie ze strony windykatora, warto rozważyć złożenie skargi na jego działania. Warto jednak pamiętać, że domownicy lub sąsiedzi dłużnika nie mogą być traktowani jako klienci pokrzywdzeni przez firmę windykacyjną, dlatego nie posiadają możliwości złożenia oficjalnej skargi. W sytuacji, gdy windykator podejmie działania karalne, istnieje możliwość kontaktu z policją.
Co może zrobić firma windykacyjna? Co należy do kompetencji windykatora?
Warto zauważyć, że pomimo pewnych pozorów, windykatorzy nie dysponują szerokimi uprawnieniami – ich zakres kompetencji nie jest szerszy niż ten, który przysługuje komornikowi sądowemu. Faktycznie, podmioty tego organu mogą jedynie:
- informować dłużnika o stanie zadłużenia, wysokości odsetek oraz proponowanych metodach spłaty długu;
- wysyłać monity przypominające o obowiązku uregulowania należności wraz z wyjaśnieniem ewentualnych konsekwencji, związanych z nieuregulowaniem płatności, takich jak kierowanie sprawy na drogę sądową;
- negocjować harmonogram spłaty zadłużenia;
- powoływać się na podstawę zobowiązania, jak np. pożyczki czy przeterminowanej faktury.
Warto podkreślić, że nawet kilkanaście telefonów czy SMS-ów miesięcznie nie będzie uznane za nękanie, o ile treść komunikatów będzie zgodna z prawem. Obowiązkiem windykatora jest powiadomienie dłużnika o jego zaległych zobowiązaniach. Windykator może nawiązywać kontakt w godzinach od 6:00 do 22:00.
Nękanie przez firmę windykacyjną – jak je rozpoznać?
Oto niektóre z zachowań, które mogą być uznane za uporczywe nękanie:
- Uporczywe wydzwanianie (nawet kilkadziesiąt razy dziennie lub wydzwanianie w nocy);
- Wysyłanie dużej ilości listów, SMS-ów, e-maili oraz stosowanie innych form cyberstalkingu;
- Pozostawienie wiadomości pod drzwiami mieszkania;
- Natrętne proponowanie spotkań;
- Śledzenie, podążanie za ofiarą;
- Obserwowanie, podglądanie ofiary, czekanie na nią w miejscach, gdzie zazwyczaj się znajduje;
- Próby nawiązania kontaktu z dłużnikiem poprzez jej znajomych i rodzinę, w tym również dzieci oraz wypytywanie ich o prywatne życie ofiary;
- Wypytywanie o dłużnika w miejscu jego zamieszkania lub pracy;
- Stosowanie gróźb karalnych;
- Zastraszanie;
- Próba przejęcia majątku – windykator nie posiada uprawnień komornika.
Warto wspomnieć, że jeśli działania firmy windykacyjnej są zgodne z prawem, skarga nie będzie możliwa. Otrzymywanie kilku telefonów lub SMS-ów w ciągu miesiąca lub dostawanie kilku monitów o płatności w skrzynce, nie uzasadnia składania skargi.
W przypadku poważnych przestępstw popełnianych przez windykatora, konieczne jest natychmiastowe zgłoszenie sprawy na policję. Jeśli osoba ta stosuje groźby karalne, niszczy lub kradnie mienie lub w inny sposób wzbudza obawy co do naszego bezpieczeństwa, należy zwrócić się o pomoc do organów państwowych.
Gdzie zgłosić nękanie przez firmę windykacyjną?
Kiedy dłużnik dysponuje wiarygodnymi dowodami, które sugerują, że firma windykacyjna przekroczyła swoje uprawnienia, ma prawo złożyć skargę. Istnieje kilka instytucji, które są upoważnione do rozpatrywania skarg zadłużonych klientów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
UOKIK został powołany do ochrony zbiorowych interesów konsumentów przed nieuczciwymi działaniami podmiotów rynkowych. UOKiK często rozpatruje skargi, w tym te, które dotyczą firm windykacyjnych. Skargę należy przesłać na adres: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa. Jeśli skarga zostanie rozpatrzona pozytywnie, UOKiK może nałożyć na firmę windykacyjną karę pieniężną.
Rzecznik Praw Konsumenta na szczeblu powiatowym lub miejskim
Często pierwszym punktem kontaktowym dla pokrzywdzonych dłużników jest Rzecznik Praw Konsumenta na szczeblu powiatowym lub miejskim. Powinien on prowadzić biuro w siedzibie urzędu miasta lub starostwa powiatowego. Skargę można dostarczyć osobiście.
Policja
Jeśli istnieją uzasadnione podejrzenia o popełnienie przestępstwa, należy zgłosić się na policję, gdzie można złożyć skargę. W takim przypadku ważne jest również złożenie wniosku o wszczęcie dochodzenia w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa.
Skarga do Rzecznika Praw Konsumenta – wzór
Jeśli zastanawiasz się, jak napisać skargę na firmę windykacyjną, nie musisz szukać gotowego wzoru – możesz samodzielnie przygotować pismo, w którym przedstawisz sytuację oraz działania windykatora, co do których masz wątpliwości. Ważne jest, aby zachować formalną formę pisma urzędowego.
- Podaj miejsce i datę;
- Określ nadawcę oraz organ, do którego kierujesz skargę;
- Podaj nazwę siedziby firmy windykacyjnej;
- Opisz działania windykatora;
- Określ swoje żądanie – prośbę o wszczęcie postępowania wyjaśniającego, mającego na celu zakończenie stosowania przez windykatora praktyk naruszających interesy konsumentów.
Do pisma możesz dołączyć dokumenty potwierdzające nielegalne działania firmy, takie jak wydruki maili, w których windykator stosuje szantaż lub groźby karalne.
Przykładowy wzór skargi można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ile trwa rozpatrzenie skargi na firmę windykacyjną?
Rozpatrzenie skargi na firmę windykacyjną przez UOKiK zwykle zajmuje kilka tygodni. Czas ten może różnić się w zależności od wielu czynników, takich jak stopień złożoności sprawy, dostępność dowodów, kwestie proceduralne oraz ilość zgłoszeń wpływających do instytucji.
O czym warto pamiętać?
Na początku warto sprawdzić, czy oskarżenie, które kierujemy wobec działań windykatora, opiera się na konkretnym przepisie prawa. Upewnijmy się, że dysponujemy jakimkolwiek dowodem, który udokumentuje działania windykatora. Jeśli nie jesteśmy pewni co do któregokolwiek z tych aspektów, warto skonsultować się z osobą trzecią.
Nie radzisz sobie ze spłatą długów? Masz za dużo zobowiązań, które znacznie obciążają Twój budżet? To czas, aby skonsolidować swoje długi. Wypróbuj nasz kalkulator kredytów konsolidacyjnych i zacznij odpowiednio zarządzać swoimi zobowiązaniami.
Zadbaj o swoją przyszłość finansową! Wypełnij nasz formularz i otrzymaj potrzebne wsparcie już dziś. Razem możemy osiągnąć Twoje cele i zrealizować marzenia.